Uutuus Kuofitin tiloissa: Urheiluhierontapalvelut by Fysiomekka!

Urheiluhieronta
Urheiluhieronta sopii paitsi urheilijoille, myös arkiliikkujille, kuntoutujille, jne., iästä riippumatta. Klassiseen hierontaan verrattuna urheiluhieronta on tehokkaampaa. Siinä käytetään monipuolisempia otteita ja hoidon voimakkuutta säädellään parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi. Urheilijoiden hoidossa huomioidaan myös hieronnan vaikuttavuuden tarve suhteessa urheilijan harjoitus- ja kilpailuohjelmiin.
Ajanvaraukset, hinnastot ja lisätietoja: www.fysiomekka.fi

Kinesioteippaus
Kinesioteipin ja kinesioteippauksen avulla pystytään poistamaan tehokkaasti kiputiloja, parantamaan nivelten liikkuvuutta, ohjaamaan lihasten ja nivelten liikeratoja sekä nopeuttamaan vammautuneen kudoksen paranemista.

Mihin hieronta auttaa

Hieronta määritellään hoitotarkoituksessa tehtäväksi kudosten mekaaniseksi muokkaukseksi ja sitä käytetään nykyään moniin eri tarkoituksiin. Hieronnalla voidaan paitsi poistaa kipua, myös rentouttaa lihasta, kiihdyttää verenkiertoa, edistää palautumista ja niin edelleen. Hierontamenetelmiä on useita, tavallisimpia ovat klassinen hieronta ja urheiluhieronta.

Ohjeita hierontaan

Ensimmäisellä hierontakerralla aloitetaan yleensä kevyesti. Jos lihaksisto on tottumaton hierontaan, se voi alkuun hieman kipeytyä. Lihasarkuus häviää parissa päivässä, eikä se ole vaarallista. Hierontaa ei voi tehdä, jos asiakas on päihtynyt alkoholin tai huumavien lääkkeiden vaikutuksesta. Muita esteitä hieronnalle ovat vakava sydänsairaus, tuore vamma hieronta-alueella, kuume tai jokin muu yleinen tulehdustila. Ota yhteyttä, jos olet epävarma hieronnan soveltuvuudesta sinulle.

Kuinka valmistaudun hierontaan

Hierontaan ei tarvitse valmistautua mitenkään erityisesti. Mikäli sinulla on erityisiä tuki- ja liikuntaelimistöön liittyviä ongelmakohtia niin muista kuitenkin mainita niistä erikseen hierojalle. Hieroja odottaa palautetta hieronnan voimakkuudesta. Älä siis epäröi kertoa toiveistasi myös hieronnan aikana.

Hieronnan jälkeen

Hieronta ei suoranaisesti estä tekemästä mitään. Voimakkaan hieronnan jälkeen ei suositella raskasta liikuntaa tai voimakasta fyysistä työtä. Jokaisen hierontakerran jälkeen kannatta juoda normaalia enemmän vettä jotta hieronnan irrottamat kuona-aineet huuhtoutuvat paremmin pois elimistöstä.

Kuofitilla teitä palvelevat Iida Savolainen ja Heikki Turakainen.

INFRAPUNASAUNA NAISILLE

Infrapunasaunassa saunominen lisää kudosten toimintaa, tehostaa verenkiertoa ja parantaa elimistön toimintoja. Infrapunasauna lievittää kipua sekä nopeuttaa vammojen paranemista ja niistä palautumista lisäämällä kudosten verenkiertoa. Infrapunasauna on perinteiseen saunaan verrattuna vähemmän sydäntä rasittava, mikä vaikuttaa edullisesti kohonneeseen tai matalaan verenpaineeseen. Se edesauttaa myös ihosairauksien kuten psoriasiksen paranemista.

Kohonnut aineenvaihdunnan taso infrapunasaunassa polttaa kaloreita kun keho hikoilee. Tämä edistää rasvan palamista, lisää ja vahvistaa sydämen kuntoa, auttaa poistamaan selluliittia ja lisää ihon kimmoisuutta. 30 minuuttia infrapunasaunassa polttaa saman verran kaloreita kuin 10 kilometrin juoksu. Syvälämpösäteet menevät kehoon 4-5 cm syvyyteen. Sydämen lyöntitiheys kohoaa ja verenkierto vilkastuu. Keho viilentää itseään tuottamalla hikeä ja sydän pumppaa verta nopeammin. Verrattuna tavalliseen saunaan infrapunalämpö tuottaa 2 – 3 kertaa enemmän hikeä. Vaikka hikoillen menetetty neste voidaan korvata veden juonnilla, kaloreita ei korvata.

Asiantuntijat uskovat, että syvälämpösäteily vie tehokkaasti myrkkyjä ja kuona-aineita kehosta hikoilun kautta sekä poistamalla rasvaa, jota tarvitaan myrkkyjen laimentamiseen. Syvälämpö liuottaa syvällä kudoksissa rasvan hikeen, joka vie sen pois kehosta. Erityisesti ikääntyneille ja sairaille henkilöille, on hyvin tärkeää saada aikaan liikuntaa vastaava vaikutus, koska sitä vastaavaa hikoilua ei synny muuten. Helpoiten tämä tapahtuu käyttämällä päivittäin infrapunasaunaa. Vastaavasti hyväkuntoisille liikkujille infrapunasaunomisen on todettu toimivan hyvänä palauttajana suorituksesta. Lähde: www.infrapunasauna.fi.

KÄYTTÖOHJEET INFRAPUNASAUNAAN:
1. Varaa respasta aikasi tullessasi kuntoilemaan tai puh.0503291817 (suositeltavaa on käyttää saunaa aina henkilökunnan läsnäollessa), aikoja saatavissa aina tasalta tai puolelta, max saunomisaika on 25min/hlö.

2. Varaa mukaasi kaksi isoa pyyhettä, kiedo toinen päällesi kun menet saunomaan ja toista tarvitset suihkussa käydessäsi. Talon puolesta tulee pyyhkeet saunan sisällä istuin- ja jalkaosiin. Ota pefletti saunan päältä takapuolesi alle ja heitä se roskiin käytön jälkeen. Varaa juomapullo mukaan ja juo vettä saunomisen aikana.

3. Saunan saa päälle etupuolella seinässä olevasta on/off -näppäimestä. Lisää tarvittaessa aikaa Timer -näppäimestä (saunan etupaneelissa), max aika minkä sauna on päällä kerrallaan on 60min. Saunan suosituslämpötila on n.45-55 astetta ja senkin pystyy säätämään saunan ulkopuolella olevasta seinäpaneelista. Talon puolesta saunan lämpötila asetetaan yleensä n.55 asteeseen ja mikäli olet varannut aikasi  etukäteen, huolehtii salin henkilökunta sauna lämmittämisestä yms.
4. Saunan sisällä katon rajassa on myös radio ja jatkossa pukuhuoneeseen ilmestyy myös lehtiä, joita voi lueskella saunomisen ohella. Käyttämäsi saunomisajan näet mm.saunan vastapäätä olevasta kellosta (siirretty nyt sinne).

5. Sauna lämpiää n.10-15 minuutissa, ja mikäli käytät saunaa henkilökunnan ollessa poissa, toimit aina ns.omalla vastuulla. Jos olet epävarma, pystytkö joistakin rajoitteista johtuen käyttämään infrapunasaunaa, varmista asia ensin omalta lääkäriltäsi (esim.senioriasiakkaat).

6. Nautinnollisia saunomishetkiä!